Abstract
Het gebruik van leeromgevingen bij het wiskundeonderwijs in algebra is de afgelopen jaren
toegenomen. Het geven van feedback, bijvoorbeeld door een diagnose van een stap die een
leerling heeft gezet te stellen, een hint te geven, of een volledige uitwerking van een opgave
te geven, is binnen veel van deze omgevingen niet mogelijk, of zeer arbeidsintensief om te
specificeren. In dit artikel presenteren Johan Jeuring en Bastiaan Heeren het Ideas-raamwerk,
waarmee leeromgevingen automatisch feedback kunnen geven. Voor het geven van feedback
wordt gebruik gemaakt van fundamentele concepten uit de wiskunde en informatica, zoals
herschrijfstappen, views of normaalvormen en herschrijfstrategieën. Door het probleem van
het geven van feedback te transformeren naar het ontleden van gebruikersstappen aan de hand
van een herschrijfstrategie, wordt gebruik gemaakt van kennis over ontleden om automatisch
feedback te geven.
toegenomen. Het geven van feedback, bijvoorbeeld door een diagnose van een stap die een
leerling heeft gezet te stellen, een hint te geven, of een volledige uitwerking van een opgave
te geven, is binnen veel van deze omgevingen niet mogelijk, of zeer arbeidsintensief om te
specificeren. In dit artikel presenteren Johan Jeuring en Bastiaan Heeren het Ideas-raamwerk,
waarmee leeromgevingen automatisch feedback kunnen geven. Voor het geven van feedback
wordt gebruik gemaakt van fundamentele concepten uit de wiskunde en informatica, zoals
herschrijfstappen, views of normaalvormen en herschrijfstrategieën. Door het probleem van
het geven van feedback te transformeren naar het ontleden van gebruikersstappen aan de hand
van een herschrijfstrategie, wordt gebruik gemaakt van kennis over ontleden om automatisch
feedback te geven.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 271-275 |
Number of pages | 5 |
Journal | Nieuw archief voor wiskunde. Serie 5 |
Volume | 13 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - Dec 2012 |