Feedback genereren in leeromgevingen voor algebra

B.J. Heeren, J.T. Jeuring

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Het gebruik van leeromgevingen bij het wiskundeonderwijs in algebra is de afgelopen jaren
toegenomen. Het geven van feedback, bijvoorbeeld door een diagnose van een stap die een
leerling heeft gezet te stellen, een hint te geven, of een volledige uitwerking van een opgave
te geven, is binnen veel van deze omgevingen niet mogelijk, of zeer arbeidsintensief om te
specificeren. In dit artikel presenteren Johan Jeuring en Bastiaan Heeren het Ideas-raamwerk,
waarmee leeromgevingen automatisch feedback kunnen geven. Voor het geven van feedback
wordt gebruik gemaakt van fundamentele concepten uit de wiskunde en informatica, zoals
herschrijfstappen, views of normaalvormen en herschrijfstrategieën. Door het probleem van
het geven van feedback te transformeren naar het ontleden van gebruikersstappen aan de hand
van een herschrijfstrategie, wordt gebruik gemaakt van kennis over ontleden om automatisch
feedback te geven.
Original languageDutch
Pages (from-to)271-275
Number of pages5
JournalNieuw archief voor wiskunde. Serie 5
Volume13
Issue number4
Publication statusPublished - Dec 2012

Cite this