Excellentie en differentiatie: Met praktijkvoorbeelden van vo-scholen uit het netwerk van het Junior College Utrecht

Ton van der Valk

Research output: Book/ReportBookProfessional

Abstract

Excellentie en differentiatie zijn in het onderwijs onlosmakelijk met elkaar
verbonden. Elke leerling verdient het uitgedaagd te worden om zijn of
haar talenten optimaal te ontwikkelen. Maar leerlingen verschillen in hun
ontwikkelingsmogelijkheden. Een aantal van hen zal door hun bijzondere
talenten excellente prestaties kunnen leveren. Wil je die excellente
prestaties in je klas en school realiseren, dan moet je gedifferentieerd
onderwijs bieden. Het is de taak van de schoolleider het bevorderen van
excellentie en differentiatie in de school als doel te formuleren en voor
de docenten de voorwaarden te scheppen om differentiatie in hun lessen
concreet vorm te geven.
Vanuit bovenstaande stellingname is deze publicatie geschreven. Het is
bedoeld voor schoolleiders en docenten in het voortgezet onderwijs (vo).
Het geeft praktische mogelijkheden om differentiatie in de school en in
de klas te realiseren, tezamen met meer theoretische achtergronden. Het
idee voor deze publicatie is ontstaan tijdens het werken in de schoolleideren
docentontwikkelteams van het Junior College Utrecht (JCU). Dit
samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht (UU), de Hogeschool
Utrecht (HU) en 27 scholen voor vwo en havo wil een werkplaats voor
onderwijsontwikkeling zijn door het bevorderen van excellentie in de
bètavakken. De scholen organiseren voor hun getalenteerde leerlingen een
breed excellentietraject, wat noopt tot differentiatie in het onderwijs. Een
aantal leerlingen volgt naast het schooldeel ook verrijkende lessen in de
bètavakken op de Universiteit Utrecht (vwo) of op de Hogeschool Utrecht
(havo). Deze combinatie van school- en campusprogramma heet U-Talent.
Original languageDutch
Place of PublicationDen Haag
PublisherSchool aan Zet
Number of pages88
Publication statusPublished - 2014

Cite this