Abstract

EVENING is een uniek project waarin de hele keten van voorschoolse educatie (VE) in beeld wordt gebracht: het gemeentelijk beleid, kindcentra en groepen, en gezinnen en kinderen. Gedurende het project zijn data verzameld rondom de invoering van twee belangrijke beleidshervormingen: 960 uur VE (16 uur per week) sinds augustus 2020 en de urennorm voor de inzet van pedagogisch beleidsmedewerkers in VE sinds januari 2022. Het centrale doel van het onderzoek is om de effecten van deze twee hervormingen te evalueren. In deze tussenrapportage staan de volgende vragen centraal: 1) hoe heeft de kwaliteit van VE zich ontwikkeld tussen 2020-2023; 2) hoe hebben gemeenten en aanbieders 960 uur VE geïmplementeerd en in hoeverre voorspelt het gemeentelijk urenaanbod het werkelijke urengebruik?; 3) wat zijn de verschillen tussen gemeenten en aanbieders in de startleeftijd van VE en in hoeverre voorspelt het gemeentelijk beleid de werkelijke startleeftijd?; 4) wat is het effect van de invoering van de norm voor de pedagogisch beleidsmedewerker (pbm’er) in de VE op de kwaliteit?; 5) hoe hebben de werkbeleving van pedagogische medewerkers en ervaren knelpunten om de kwaliteit te verhogen zich ontwikkeld tussen 2020-2023?
Original languageEnglish
PublisherUniversiteit Utrecht
Number of pages74
Publication statusPublished - Apr 2024

Fingerprint

Dive into the research topics of 'EVENING tussentijds rapport 2024'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this