Abstract
Om e-producten in het onderwijs te verbeteren, worden in het UMCU evaluatieformulieren afgenomen bij gebruikers. Met behulp van een nieuwe manier van evaluatievragen stellen, wordt meer zinvolle feedback gegenereerd om onderwijs te verbeteren. In dit artikel geven de auteurs acht tips waarmee onderwijsprofessionals hun eigen evaluatieformulieren kunnen verbeteren.
Het Onderwijscentrum van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) heeft als missie om studenten en professionals in de gezondheidszorg en het (bio)medische onderzoek op te leiden tot topprofessionals. Samen met anderen draagt het centrum bij aan veilig werken en aan kennisontwikkeling in en voor de gezondheidszorg (Onderwijscentrum, 2018). Er is structurele aandacht voor verbetering van onderwijs en opleiden waarvoor kwaliteit gerelateerde procedures zijn ingericht. Eén van deze kwaliteitsinterventies is het afnemen van evaluatieformulieren onder verschillende doelgroepen waarbij verschillende onderwijs- en opleidingsvormen worden geëvalueerd. Denk hier aan formeel onderwijs voor (bio)medisch studenten, zoals cursussen, stages, scriptiebegeleiding en de opleiding als geheel, maar ook trainingen en e-producten voor studenten en professionals binnen het UMCU. In dit artikel wordt gefocust op de evaluatieformulieren die verbonden zijn aan e-producten.
Het Onderwijscentrum van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) heeft als missie om studenten en professionals in de gezondheidszorg en het (bio)medische onderzoek op te leiden tot topprofessionals. Samen met anderen draagt het centrum bij aan veilig werken en aan kennisontwikkeling in en voor de gezondheidszorg (Onderwijscentrum, 2018). Er is structurele aandacht voor verbetering van onderwijs en opleiden waarvoor kwaliteit gerelateerde procedures zijn ingericht. Eén van deze kwaliteitsinterventies is het afnemen van evaluatieformulieren onder verschillende doelgroepen waarbij verschillende onderwijs- en opleidingsvormen worden geëvalueerd. Denk hier aan formeel onderwijs voor (bio)medisch studenten, zoals cursussen, stages, scriptiebegeleiding en de opleiding als geheel, maar ook trainingen en e-producten voor studenten en professionals binnen het UMCU. In dit artikel wordt gefocust op de evaluatieformulieren die verbonden zijn aan e-producten.
Translated title of the contribution | Evaluation: From educational appraisal towards -improvement |
---|---|
Original language | Dutch |
Article number | 2 |
Journal | OnderwijsInnovatie |
Publication status | Published - May 2019 |
Externally published | Yes |