Abstract
Leerkrachten ervaren de meest intense emoties in alledaagse situaties met hun leerlingen (Hargreaves, 2000). Een gebeurtenis met een leerling staat echter niet op zichzelf, maar is er een in een reeks van gebeurtenissen. En de ene leerling is de andere niet: sommige leerlingen roepen veel meer negatieve emoties op dan andere. Wat doet het met de emoties van leerkrachten wanneer zij dagelijks te maken krijgen met storende leerlingen?In dit artikel staan leerkrachtemoties in interactie met storende leerlingen centraal. We brengen de mogelijke gevolgen voor het welzijn en handelen van leerkracht en leerling in kaart en presenteren manieren om leerkrachten te helpen reflecteren op hun emotionele reacties op deze leerlingen.
Translated title of the contribution | Emotions in interaction: Teacher emotions in response to disruptive students |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 2-6 |
Number of pages | 5 |
Journal | Zorgbreed |
Volume | 16 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - Jun 2019 |