Emoties in interactie: Emotionele reacties van leerkrachten op storende leerlingen

Translated title of the contribution: Emotions in interaction: Teacher emotions in response to disruptive students

Janneke de Ruiter, Rianne Bosman, A.M.G. Poorthuis, Helma Koomen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Leerkrachten ervaren de meest intense emoties in alledaagse situaties met hun leerlingen (Hargreaves, 2000). Een gebeurtenis met een leerling staat echter niet op zichzelf, maar is er een in een reeks van gebeurtenissen. En de ene leerling is de andere niet: sommige leerlingen roepen veel meer negatieve emoties op dan andere. Wat doet het met de emoties van leerkrachten wanneer zij dagelijks te maken krijgen met storende leerlingen?In dit artikel staan leerkrachtemoties in interactie met storende leerlingen centraal. We brengen de mogelijke gevolgen voor het welzijn en handelen van leerkracht en leerling in kaart en presenteren manieren om leerkrachten te helpen reflecteren op hun emotionele reacties op deze leerlingen.
Translated title of the contributionEmotions in interaction: Teacher emotions in response to disruptive students
Original languageDutch
Pages (from-to)2-6
Number of pages5
JournalZorgbreed
Volume16
Issue number4
Publication statusPublished - Jun 2019

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Emotions in interaction: Teacher emotions in response to disruptive students'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this