Effectieve instructie in begrijpend lezen vereist een veelzijdige aanpak

Liza van den Bosch, J. Evers-Vermeul

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

In discussies over ingrediënten van goed leesonderwijs klinkt vaak een óf-óf-benadering door, bijvoorbeeld: “Laat leesstrategieën maar zitten; investeer liever in achtergrondkennis.” Duke, Ward en Pearson (2021) pleiten in hun overzichtsartikel op basis van resultaten uit wetenschappelijk onderzoek echter voor een én-én-benadering. Leesonderwijs kan volgens hen alleen effectief zijn als leraren een veelzijdige aanpak hanteren, met aandacht voor verschillende aspecten van technisch lezen, begrijpend lezen én leesmotivatie. In dit artikel lopen we de belangrijkste ingrediënten langs.
Original languageDutch
Title of host publicationVoor u gelezen in 2023: Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek
EditorsJ. Evers-Vermeul
Place of PublicationRotterdam
PublisherKenniscentrum Begrijpend Lezen
Pages7-15
Publication statusPublished - 2023

Cite this