Abstract
In dit rapport wordt een effectevaluatie van het project Discussiëren Kun Je Leren (DKJL) besproken. De voornaamste doelen van dit project zijn het vergroten van taalvaardigheden van de deelnemers en het in staat te stellen om conflicten op een constructieve manier op te lossen. Deze effectevaluatie bestudeert in hoeverre het project daarnaast de burgerschapsvaardigheden van de deelnemers verhoogt. Uit de resultaten blijkt dat het project deelnemers kritischer (mogelijk realistischer) maakt in het inschatten van hun eigen vermogen om met conflicten en verschillen om te gaan. Daarnaast verbetert het project de houding t.a.v. van het omgaan met verschillen. Verder blijken deelnemers met een Nederlandse achtergrond minder bevooroordeeld te zijn ten opzichte van etnische minderheden na afloop van het project. Ook rapporteren de kinderen minder vooroordelen waar te nemen onder hun klasgenoten. Er zijn geen effecten gevonden op vooroordelen onder deelnemers met een niet-Nederlandse achtergrond en op de kwaliteit van het interetnische contact in de schoolklassen. Alle verschillen die direct na afloop van de interventie wel significant waren, blijken drie maanden later nog steeds aanwezig te zijn. Dit impliceert dat DKJL een langdurig effect heeft op burgerschapsvaardigheden.
Original language | English |
---|---|
Place of Publication | Utrecht |
Publication status | Published - 2018 |