Effecten van eWom en webcare op imago en overtuigingskracht van een organisatie

J.N. den Ouden, L. van Alphen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademicpeer-review

Abstract

Organisaties maken in toenemende mate gebruik van Facebook. Ze zetten berichten op hun Facebookpagina en stellen bezoekers in de gelegenheid om dat ook te doen. Voor elke bezoeker is te zien wat andere bezoekers over de organisatie zeggen en hoe de organisatie daarop reageert. Met deze vorm van transparantie staan organisaties voor de uitdaging ervoor te zorgen dat hun
imago versterkt wordt en, in ieder geval, geen schade oploopt. De vraagstelling van dit experiment is welke invloed uitgaat van het lezen van positieve, negatieve of neutrale berichten van anderen op Facebook en of het daarbij verschil maakt wanneer de organisatie op deze berichten reageert. 102 deelnemers lazen berichten op een Facebookpagina van een fictieve goede doelenorganisatie die hetzij allemaal negatief waren, hetzij allemaal positief, hetzij zowel positief als negatief. De organisatie reageerde in de helft van de gevallen op de berichten. Lezers beoordelen het imago van de organisatie niet lager en zijn niet minder overtuigd van de goede besteding van de donaties
wanneer de organisatie op de berichten reageert, maar wel wanneer de organisatie dat nalaat.
Original languageDutch
Title of host publicationDe macht van de taal
EditorsDorien Van Den Mieroop, Lieve Bruyssen, Roel Coesemans, Paul Gillaerts
Place of PublicationLeuven
PublisherUitgeverij Acco
Pages177-190
ISBN (Print)9462925585
Publication statusPublished - 2016

Keywords

  • ewom webcare

Cite this