Effecten van de leerkrachtgerichte coachingsinterventie Key2Teach op leerlingen en leerkrachten in het basisonderwijs

Translated title of the contribution: Effects of the teacher-focused coaching intervention Key2Teach on elementary school students and teachers

Nouchka Tick, Kirsten Hoogendijk

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Leerlingen die externaliserend probleemgedrag vertonen, kunnen in de klas een uitdaging voor de leerkracht vormen. Dit gedrag kan een negatieve invloed hebben op henzelf, op de leerkracht, maar ook op hun klasgenoten. Hierdoor heeft iedereen in de klas er belang bij dat de leerkracht goed met dit gedrag weet om te gaan. De kwaliteit van de leerkracht-leerlingrelatie speelt hierbij een centrale rol. Key2Teach is een leerkrachtgerichte coachingsinterventie gericht op het bevorderen van deze relatie. Key2Teach bestaat uit verschillende bouwstenen, zoals LLInC, functionele gedragsanalyse, video-interactie begeleiding en synchroon coachen. In twee fasen staan het reflecteren op de relatie en het trainen van interactievaardigheden centraal. De coaching in Key2Teach richt zich op een leerkracht en een leerling met externaliserend probleemgedrag (de dyadeleerling), waarbij sprake is van conflict in de relatie. In deze studie worden in een gerandomiseerde gecontroleerde trial onder 103 leerkrachten en hun leerlingen de effecten van Key2Teach op diverse uitkomstmaten onderzocht. Uit de resultaten van deze studie blijkt dat Key2Teach positieve effecten laat zien op de kwaliteit van de leerkracht-leerlingrelaties in de klas, op het probleemgedrag van zowel dyadeleerlingen als hun klasgenoten, en op gevoelens van effectiviteit en emotionele uitputting bij leerkrachten. Resultaten variëren echter per informant, het moment van meten, en het gemeten domein. Deze resultaten ondersteunen de waarde van Key2Teach bij het begeleiden van leerkrachten bij de omgang met externaliserend probleemgedrag in de klas, ook met het oog op inclusief onderwijs. Implicaties, beperkingen en aandachtspunten voor vervolgonderzoek worden bediscussieerd.
Translated title of the contributionEffects of the teacher-focused coaching intervention Key2Teach on elementary school students and teachers
Original languageDutch
Pages (from-to)20-33
Journal Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk
Volume63
Issue number2
Publication statusPublished - 2024

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Effects of the teacher-focused coaching intervention Key2Teach on elementary school students and teachers'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this