Een vakdidactisch observatie-instrument voor communicatief vreemdetalenonderwijs: Brug tussen theorie en praktijk

Translated title of the contribution: A subject-pedagogical observation intrument for communicative language education: Bridge between research and practice

Charline Rouffet, Irene de Kleyn, Marleen IJzerman, Catherine van Beuningen, Rick de Graaff

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Hoewel de eindtermen voor het vreemdetalenonderwijs gericht zijn op communicatieve vaardigheden, blijkt in de praktijk dat veel leerlingen maar beperkt (leren) communiceren in de vreemde taal. Om een brug te slaan tussen de vakdidactische theorie en de vakdidactische ontwikkeling van leraren-in-opleiding in de (stage)praktijk hebben Charline Rouffet, Irene de Kleyn, Marleen IJzerman, Catherine van Beuningen en Rick de Graaff een observatie-instrument ontwikkeld dat gebaseerd is op principes van communicatief taalonderwijs, en dat het vakdidactisch handelen van leraren moderne vreemde talen (in opleiding) observeerbaar en evalueerbaar maakt. Het instrument kan zowel door lerarenopleiders en stagebegeleiders als door leraren-in-opleiding zelf gebruikt worden voor observeren, feedback geven of ontwerpen van onderwijs. Hun artikel laat zien hoe het observatie-instrument is geëvalueerd op validiteit, betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid en hoe het kan worden ingezet.
Translated title of the contributionA subject-pedagogical observation intrument for communicative language education: Bridge between research and practice
Original languageDutch
Pages (from-to)3-15
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume24
Issue number2
Publication statusPublished - 2023

Fingerprint

Dive into the research topics of 'A subject-pedagogical observation intrument for communicative language education: Bridge between research and practice'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this