Een paradigmaverschuiving in het grammaticaonderwijs: Van vuistregels naar bewuste taalvaardigheid

Translated title of the contribution: A paradigm shift in grammar education: From rules of thumb to language awareness

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionProfessional

Abstract

Nederland kampt al geruime tijd met een kloof tussen de beoogde, uitgevoerde en bereikte doelen van het grammaticaonderwijs. Oorspronkelijk bedoeld om hogere vaardigheden zoals analyse en evaluatie te bevorderen, is de benoeming van woordsoorten en zinsdelen verworden tot een contextloze ezelsbruggendidactiek, voornamelijk gericht op lagere vaardigheden als onthouden en toepassen. Deze problematiek doet zich ook voor in het moderne vreemdetalenonderwijs, waar de nadruk eveneens ligt op contextloze grammaticale oefeningen in plaats van betekenisvolle taken. Dit resulteert in een gebrek aan vaardigheden bij leerlingen om complexe taalconstructies te begrijpen en grammaticaregels effectief toe te passen. In dit artikel wordt gepleit voor contextrijk grammaticaonderwijs, gericht op taalbewustzijn. Aanbevelingen omvatten het integreren van grammaticale concepten in een taalgeneriek systeem, waarbij de nadruk ligt op verbindingen tussen concepten en inzicht in vorm-functie-betekenisrelaties. Daarnaast wordt het belang benadrukt van taalcontrastieve benaderingen en het centraal stellen van het redeneerproces in het onderwijs. Deze aanpak, hoewel complex, lijkt cruciaal om leerlingen in staat te stellen taal te begrijpen, analyseren en effectief te gebruiken in diverse contexten.
Translated title of the contributionA paradigm shift in grammar education: From rules of thumb to language awareness
Original languageDutch
Title of host publication36ste Conferentie Onderwijs Nederlands
EditorsAndré Mottart, Steven Vanhooren
PublisherHSN Onderwijs conferentie Nederlands
Pages271-280
Number of pages10
Publication statusPublished - 18 Nov 2023
Event36e HSN conferentie - Hogeschool Rotterdam, Rotterdam, Netherlands
Duration: 17 Nov 202318 Nov 2023
Conference number: 36

Conference

Conference36e HSN conferentie
Country/TerritoryNetherlands
CityRotterdam
Period17/11/2318/11/23

Keywords

  • bewuste taalvaardigheid
  • paradigmaverschuiving
  • ontwerpprincipes
  • Ezelsbruggetjes
  • grammaticale context
  • taalcontrastieve context
  • redeneren
  • focus op het proces

Fingerprint

Dive into the research topics of 'A paradigm shift in grammar education: From rules of thumb to language awareness'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this