Abstract
Bij de inrichting van de onderwijsleersituatie dient rekening gehouden te worden met relevante kenmerken van de studentenpopulatie.1 Dat zijn onder meer: vooropleiding, sekse, leeftijd, etniciteit, culturele achtergrond en geloofsovertuiging. Volgens het Raamplan 2001 Artsopleiding moet de arts in opleiding beschikken over kennis en inzicht met betrekking tot ‘menselijk gedrag in verschillende omstandigheden met name in probleemsituaties en bij verschillende culturele achtergronden’ (www.vsnu.nl/web/show/id=46742/langid=43). Dit is voor iedereen hetzelfde: er wordt niet toegewerkt naar een situatie waarin bijvoorbeeld Marokkaanse artsen exclusief werken voor Marokkaanse patiënten. De medische zorg in Nederland is voor iedereen toegankelijk, hetgeen haaks staat op de organisatie van de volksgezondheid langs etnische lijnen.
Translated title of the contribution | A good medical curriculum takes the religious beliefs and cultural background of the students into consideration |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 2720 |
Number of pages | 1 |
Journal | Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde |
Volume | 150 |
Issue number | 49 |
Publication status | Published - 9 Dec 2006 |