Een goede medische opleiding houdt rekening met de geloofsovertuiging en cultuuropvattingen van studenten

Translated title of the contribution: A good medical curriculum takes the religious beliefs and cultural background of the students into consideration

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Bij de inrichting van de onderwijsleersituatie dient rekening gehouden te worden met relevante kenmerken van de studentenpopulatie.1 Dat zijn onder meer: vooropleiding, sekse, leeftijd, etniciteit, culturele achtergrond en geloofsovertuiging. Volgens het Raamplan 2001 Artsopleiding moet de arts in opleiding beschikken over kennis en inzicht met betrekking tot ‘menselijk gedrag in verschillende omstandigheden met name in probleemsituaties en bij verschillende culturele achtergronden’ (www.vsnu.nl/web/show/id=46742/langid=43). Dit is voor iedereen hetzelfde: er wordt niet toegewerkt naar een situatie waarin bijvoorbeeld Marokkaanse artsen exclusief werken voor Marokkaanse patiënten. De medische zorg in Nederland is voor iedereen toegankelijk, hetgeen haaks staat op de organisatie van de volksgezondheid langs etnische lijnen.
Translated title of the contributionA good medical curriculum takes the religious beliefs and cultural background of the students into consideration
Original languageDutch
Pages (from-to)2720
Number of pages1
JournalNederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
Volume150
Issue number49
Publication statusPublished - 9 Dec 2006

Fingerprint

Dive into the research topics of 'A good medical curriculum takes the religious beliefs and cultural background of the students into consideration'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this