Een gepersonaliseerd, praktijkgericht leertraject voor PhD-studenten

Translated title of the contribution: A personalised, practice-based learning track for PhD candidates

Sanne van Vugt, Willemien de Haan

Research output: Contribution to conferencePosterProfessional

Abstract

Context/probleemstelling of aanleiding Het gebruik van dierproeven in (bio)medisch onderzoek is een beladen onderwerp. Discussies hieromtrent zijn de laatste jaren voornamelijk gericht op kwaliteit van proefdieronderzoek. Om deze kwaliteit te kunnen verhogen wordt door de Instantie voor Dierenwelzijn Utrecht, het UMC Utrecht en Universiteit Utrecht ingezet op het thema ‘leven lang leren’. Een eerste stap is het ontwerpen van een gepersonaliseerd, praktijkgericht leertraject over de dierproefopzet voor PhD-studenten. Beschrijving van de interventie/innovatie Bij het ontwerpen van het leertraject is Educational Design Research (EDR) gebruikt. Het doel van EDR is om op systematische wijze een interventie te ontwerpen die zowel een complex probleem oplost, alsmede kennis vergroot over het ontwerpproces zelf. EDR kent drie fasen: probleemidentificatie, ontwerp-, ontwikkeling en implementatie, evaluatie. Belangrijke inzichten die in EDR-fase 1 naar voren zijn gekomen: 1) een verplicht leertraject is onwenselijk, 2) er is behoefte aan ondersteuning bij statistiek, toegepast op de eigen dierproefopzet, 3) de gesignaleerde problemen raken aan de onderzoekscultuur. In EDR-fase 2 zijn praktijk en theorie gebundeld in deze onderwijskundige concepten: • connectivisme & gepersonaliseerd leren: het leeraanbod moet gericht zijn op vrijblijvende toegang tot kennis en aansluiten bij individuele (leer)behoeften; • workplace based learning: het leeraanbod moet kunnen worden toegepast in de werkpraktijk (niet-trainingscontext); • transformatief leren: het leerproces raakt aan emoties en identiteit van de lerende. Tijdens fase 3, de evaluatiefase, zullen resultaten van de pilot (najaar 2019) uitwijzen of beide doelen van EDR behaald zijn. Ervaringen/analyse van de implementatie De onderwijskundige concepten leidden tot een leertraject bestaande uit: een diagnostische toets met gepersonaliseerd leeradvies, een vrij te doorlopen online kennisbank, reflectie- en cultuurinterventies en een gepersonaliseerd eindassessment. De focus van het leertraject ligt op het aanspreken van de motivatie van deelnemers door enkel content aan te bieden die van toepassing is op de eigen proefopzet en aansluit bij de kennishiaten. Lessons learned (implicaties voor de praktijk) Theorie en praktijk zijn middels EDR samengebracht in een uniek leertraject, waarbij wordt afgeweken van een formele cursus met verplicht karakter. De wens is om in de toekomst alle professionals binnen het dierexperimentele veld te kunnen bedienen, ten behoeve van kwaliteit van proefdieronderzoek.
Translated title of the contributionA personalised, practice-based learning track for PhD candidates
Original languageDutch
Publication statusPublished - 15 Nov 2019
Externally publishedYes
EventNederlandse Vereniging Medisch Onderwijs (NVMO) Congres 2019 - , Netherlands
Duration: 14 Nov 201915 Nov 2019

Conference

ConferenceNederlandse Vereniging Medisch Onderwijs (NVMO) Congres 2019
Country/TerritoryNetherlands
Period14/11/1915/11/19

Fingerprint

Dive into the research topics of 'A personalised, practice-based learning track for PhD candidates'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this