Een formatieve interventie ontwikkelen met mbo-docenten sport en bewegen.

N.N. Bijlsma, Harmen Schaap, E. de Bruijn

Research output: Contribution to conferencePosterOther research output

Abstract

Voor de ontwikkeling van beroepskennis van studenten is het van belang dat docenten handelen als significante anderen. Dit betekent dat docenten in hun interactie met studenten en aansluiten bij concepten, normen, waarden en opvattingen van het beroep waartoe wordt opgeleid en bij die van studenten zelf. In het middelbaar beroepsonderwijs blijkt dit voor docenten echter lastig te realiseren. In een formatieve interventie is samen met mbo-docenten, een onderwijsleersituatie rondom beroepsdilemma’s voor studenten ontwikkeld en geïmplementeerd, waarin het handelen van docenten als significante anderen een essentiële rol speelt. Eerste resultaten laten onder andere zien dat docenten zich vooral tijdens de implementatiefase bewust worden van de complexiteit van het handelen als significante andere en behoefte hebben aan feedback en discussie hierover.
Original languageDutch
Publication statusUnpublished - 18 Jun 2015
EventORD - Leiden, Netherlands
Duration: 17 Jun 201519 Jun 2015

Conference

ConferenceORD
Country/TerritoryNetherlands
CityLeiden
Period17/06/1519/06/15

Keywords

  • Middelbaar beroepsonderwijs, formatieve interventie, beroepskennis, beroepsdilemma’s.

Cite this