Abstract
Voor de ontwikkeling van beroepskennis van studenten is het van belang dat docenten handelen als significante anderen. Dit betekent dat docenten in hun interactie met studenten en aansluiten bij concepten, normen, waarden en opvattingen van het beroep waartoe wordt opgeleid en bij die van studenten zelf. In het middelbaar beroepsonderwijs blijkt dit voor docenten echter lastig te realiseren. In een formatieve interventie is samen met mbo-docenten, een onderwijsleersituatie rondom beroepsdilemma’s voor studenten ontwikkeld en geïmplementeerd, waarin het handelen van docenten als significante anderen een essentiële rol speelt. Eerste resultaten laten onder andere zien dat docenten zich vooral tijdens de implementatiefase bewust worden van de complexiteit van het handelen als significante andere en behoefte hebben aan feedback en discussie hierover.
Original language | Dutch |
---|---|
Publication status | Unpublished - 18 Jun 2015 |
Event | ORD - Leiden, Netherlands Duration: 17 Jun 2015 → 19 Jun 2015 |
Conference
Conference | ORD |
---|---|
Country/Territory | Netherlands |
City | Leiden |
Period | 17/06/15 → 19/06/15 |
Keywords
- Middelbaar beroepsonderwijs, formatieve interventie, beroepskennis, beroepsdilemma’s.