Educational malpractise als relatief nieuw fenomeen binnen het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht

B.M. Paijmans, C.W. Noorlander

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

49 Downloads (Pure)

Abstract

Actuele ontwikkelingen zoals de kritische rapporten
over Hogeschool Inholland, zijn aanleiding om de
zorgplicht van onderwijsinstellingen voor de kwaliteit
van het onderwijs te bespreken. Hoewel de zorgplicht
doorgaans wordt gebaseerd op art. 6:162 BW, dient
voor de invulling hiervan aansluiting te worden gezocht bij de contractuele aansprakelijkheid van beroepsbeoefenaren met een bijzondere zorgplicht en
daarmee de maatstaf ‘redelijk handelend en redelijk
bekwaam beroepsgenoot’. De zorgplicht wordt materieel ingekleurd door art. 23 Gw, de onderwijswetgeving, de deugdelijkheidseisen, de beginselen van behoorlijk onderwijs en door uitspraken van klachtencommissies en civiele rechters. Bij de rechterlijke beoordeling is een tweetrap te onderscheiden. Het
onderwijsbeleid wordt slechts marginaal getoetst; de
onderwijsinspanningen jegens een concrete leerling in
volle omvang. Een vordering jegens een onderwijsinstelling blijkt evenwel moeilijk te slagen.
Original languageDutch
Article number32
Pages (from-to)233-245
Number of pages13
JournalNederlands Tijdschrift voor Burgerlijk Recht
Volume2011
Issue number6
Publication statusPublished - 2011

Cite this