Dynamisch modelleren: Aanzet tot een curriculum

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Bij het wiskundig modelleren komen wiskunde en andere wetenschappelijke disciplines samen.
In de toekomstplannen voor de natuurprofielen van het havo en het vwo heeft het modelleren
van dynamische systemen een prominente plaats; bij de nieuw geplande vakken wiskunde-D
en Natuur, Leven en Technologie (NLT) wordt er zelfs een heel cursusonderdeel aan gewijd.
Elwin Savelsbergh is als natuurkundige in de onderwijskunde gepromoveerd en werkt mee aan
de ontwikkeling van NLT. Vanuit de opvatting dat wiskundig en natuurwetenschappelijk modelleren
nauw met elkaar verbonden zijn, schetst hij een aanzet tot een ‘modelleercurriculum’
voor het voortgezet onderwijs. Het leren herkennen van situaties waar dynamische modellen
een rol spelen, het leren opstellen van modellen en het interpreteren van modeluitkomsten
in het licht van het gestelde probleem zijn daarin belangrijker dan het analytisch leren oplossen
van geselecteerde typen differentiaalvergelijkingen. Hierin onderscheidt zijn opvatting
zich van die van het ontwerpvoorstel voor wiskunde D van Swier Garst en Mark Peletier, zoals
besproken aan het eind van dit artikel.
Original languageDutch
Pages (from-to)206-213
Number of pages7
JournalNieuw archief voor wiskunde. Serie 5
Volume8
Issue number3
Publication statusPublished - Sept 2007

Cite this