Abstract
Dit rapport is gebaseerd op een enquête onder enkele duizenden onderzoekers
(n=4243) werkzaam bij Nederlandse universiteiten, universitair medische centra
(umc’s) en een aantal onderzoeksinstituten.
De opvallendste bevindingen betreffen de universitaire onderzoekers. De enquête
geeft verschillende signalen over de relatie tussen onderzoek en onderwijs aan de
universiteit. De belangrijkste doelstellingen van onderzoekers blijken ‘het kunnen
uitvoeren van kwalitatief hoogwaardig onderzoek’ en ‘het werken in een omgeving
met kwalitatief goede en inspirerende mensen’. Doelen met betrekking tot onderwijs
of valorisatie scoren relatief laag.
Veel onderzoekers zouden relatief meer tijd aan onderzoek willen besteden. Tegelijk
geven veel onderzoekers aan dat ze in hun functiebeoordeling juist onderwijsprestaties
zwaarder willen laten wegen. Die lijkt nu gedomineerd te worden door
prestatie-indicatoren met betrekking tot publiceren en fondsenwerving.
De meeste onderzoekers besteden weinig tot geen tijd aan kennisoverdracht. Ze
ervaren kennisbenutting/valorisatie wel als een belangrijk doel van hun organisatie,
maar voor henzelf heeft dit een lage prioriteit. Wel ziet zo’n 40% van de onderzoekers
het doen van maatschappelijk relevant onderzoek als een belangrijke doelstelling.
(n=4243) werkzaam bij Nederlandse universiteiten, universitair medische centra
(umc’s) en een aantal onderzoeksinstituten.
De opvallendste bevindingen betreffen de universitaire onderzoekers. De enquête
geeft verschillende signalen over de relatie tussen onderzoek en onderwijs aan de
universiteit. De belangrijkste doelstellingen van onderzoekers blijken ‘het kunnen
uitvoeren van kwalitatief hoogwaardig onderzoek’ en ‘het werken in een omgeving
met kwalitatief goede en inspirerende mensen’. Doelen met betrekking tot onderwijs
of valorisatie scoren relatief laag.
Veel onderzoekers zouden relatief meer tijd aan onderzoek willen besteden. Tegelijk
geven veel onderzoekers aan dat ze in hun functiebeoordeling juist onderwijsprestaties
zwaarder willen laten wegen. Die lijkt nu gedomineerd te worden door
prestatie-indicatoren met betrekking tot publiceren en fondsenwerving.
De meeste onderzoekers besteden weinig tot geen tijd aan kennisoverdracht. Ze
ervaren kennisbenutting/valorisatie wel als een belangrijk doel van hun organisatie,
maar voor henzelf heeft dit een lage prioriteit. Wel ziet zo’n 40% van de onderzoekers
het doen van maatschappelijk relevant onderzoek als een belangrijke doelstelling.
Translated title of the contribution | Motivation of researchers: Facts and Figures |
---|---|
Original language | Dutch |
Place of Publication | Den Haag |
Publisher | Rathenau Instituut |
Number of pages | 21 |
Publication status | Published - 2014 |
Externally published | Yes |
Publication series
Name | Feiten en Cijfers |
---|---|
Volume | 13 |