Dilemma’s van docenten bij het uitdagen van excellente studenten

K. Scager, S. Akkerman, A. Pilot

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Om excellente studenten uit te dagen het beste uit zich zelf te halen is een voor hen passende uitdaging nodig om hun leren te stimuleren (Gallagher, Harradine, & Coleman, 1997; Heilbronner, Connel, & Reis, 2010; Marra & Palmer, 2004; Rogers, 2007). Excellente studenten leren sneller en weten meer, en vervelen zich in onderwijs dat is afgestemd op de gemiddelde student (Shore & Kanevsky, 1993). Uit eerder eigen onderzoek bleek dat uitdaging van excellente studenten gezocht moet worden in de combinatie van drie factoren: complexiteit, autonomie, en hoge verwachtingen van de docent (Scager, Akkerman, Pilot, & Wubbels, 2012, 2013). Het in de praktijk brengen van deze factoren is echter lastiger dan het wellicht lijkt, omdat docenten met hun onderwijs meer doelen en verantwoordelijkheden hebben dan alleen het uitdagen van studenten. Deze doelen kunnen conf licteren en dilemma’s met zich meebrengen (Billig et al., 1988; Enyedy, Goldberg, & Welsh, 2006; Kelchtermans, 2009; Lampert, 1985)...
Original languageDutch
Title of host publicationTheorie en praktijk van leren en de leraar : Liber Amicorum Theo Wubbels
EditorsJ.W.F. van Tartwijk, M. Brekelmans, P.J. den Brok, M.T. Mainhard
Place of PublicationAmsterdam
PublisherSWP
Pages127-143
Number of pages230
ISBN (Print)978 90 8850 501 0
Publication statusPublished - 2014

Cite this