Abstract
Om excellente studenten uit te dagen het beste uit zich zelf te halen is
een voor hen passende uitdaging nodig om hun leren te stimuleren (Gallagher,
Harradine, & Coleman, 1997; Heilbronner, Connel, & Reis, 2010;
Marra & Palmer, 2004; Rogers, 2007). Excellente studenten leren sneller en
weten meer, en vervelen zich in onderwijs dat is afgestemd op de gemiddelde
student (Shore & Kanevsky, 1993). Uit eerder eigen onderzoek bleek
dat uitdaging van excellente studenten gezocht moet worden in de combinatie
van drie factoren: complexiteit, autonomie, en hoge verwachtingen
van de docent (Scager, Akkerman, Pilot, & Wubbels, 2012, 2013). Het in de
praktijk brengen van deze factoren is echter lastiger dan het wellicht lijkt,
omdat docenten met hun onderwijs meer doelen en verantwoordelijkheden
hebben dan alleen het uitdagen van studenten. Deze doelen kunnen
conf licteren en dilemma’s met zich meebrengen (Billig et al., 1988; Enyedy,
Goldberg, & Welsh, 2006; Kelchtermans, 2009; Lampert, 1985)...
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Theorie en praktijk van leren en de leraar : Liber Amicorum Theo Wubbels |
Editors | J.W.F. van Tartwijk, M. Brekelmans, P.J. den Brok, M.T. Mainhard |
Place of Publication | Amsterdam |
Publisher | SWP |
Pages | 127-143 |
Number of pages | 230 |
ISBN (Print) | 978 90 8850 501 0 |
Publication status | Published - 2014 |