Abstract
Nieuwe didactische mogelijkheden met ICT
Het toepassen van ICT binnen het hoger onderwijs is gemeengoed geworden en varieert van een eenvoudige ondersteuning van een cursus waarbij teksten en plaatjes digitaal beschikbaar worden gemaakt op een website, tot omvangrijke toepassingen waarbij ICT als leermiddel wordt ingezet door de docent. Elektronische leeromgevingen (ELO’s) spelen hier een grote rol in. Bij praktisch alle opleidingen in het hoger onderwijs zijn deze inmiddels beschikbaar. Daarnaast is er vaak aanvullende software voorhanden. Bij het ontwerpen van flexibel en effectief onderwijs in een elektronische leeromgeving moet rekening worden gehouden met didactische mogelijkheden en beperkingen. We noemen er drie die verderop in dit hoofdstuk worden uitgewerkt.
Met ICT inspelen op individuele verschillen tussen studenten
Interactie:face-to-face, virtueel of beide
Structureren van onderwijsleersituaties, ook met ICT
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Title of host publication | Vernieuwing in het hoger onderwijs. Onderwijskundig handboek |
Editors | H. van Hout, G. ten Dam, M. Mirande, C. Terlouw, J. Willems |
Place of Publication | Assen |
Publisher | Koninklijke Van Gorcum |
Pages | 188-201 |
Number of pages | 361 |
ISBN (Print) | 90 232 4235 1 |
Publication status | Published - 2006 |