Didactisch gebruik van een elektronische leeromgeving

P. van Eijl

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Nieuwe didactische mogelijkheden met ICT Het toepassen van ICT binnen het hoger onderwijs is gemeengoed geworden en varieert van een eenvoudige ondersteuning van een cursus waarbij teksten en plaatjes digitaal beschikbaar worden gemaakt op een website, tot omvangrijke toepassingen waarbij ICT als leermiddel wordt ingezet door de docent. Elektronische leeromgevingen (ELO’s) spelen hier een grote rol in. Bij praktisch alle opleidingen in het hoger onderwijs zijn deze inmiddels beschikbaar. Daarnaast is er vaak aanvullende software voorhanden. Bij het ontwerpen van flexibel en effectief onderwijs in een elektronische leeromgeving moet rekening worden gehouden met didactische mogelijkheden en beperkingen. We noemen er drie die verderop in dit hoofdstuk worden uitgewerkt. Met ICT inspelen op individuele verschillen tussen studenten Interactie:face-to-face, virtueel of beide Structureren van onderwijsleersituaties, ook met ICT
Original languageUndefined/Unknown
Title of host publicationVernieuwing in het hoger onderwijs. Onderwijskundig handboek
EditorsH. van Hout, G. ten Dam, M. Mirande, C. Terlouw, J. Willems
Place of PublicationAssen
PublisherKoninklijke Van Gorcum
Pages188-201
Number of pages361
ISBN (Print)90 232 4235 1
Publication statusPublished - 2006

Cite this