Abstract
In het huidige taalonderwijs krijgen leerlingen weinig kansen om taal in verschillende betekenisvolle contexten te gebruiken. Daarom zetten wij in dit onderzoeksproject in op een integrale aanpak van de schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid door bovenbouwleerlingen met elkaar in dialoog te laten gaan over eigen teksten. Tien groepen 7/8 werden willekeurig toegewezen aan een interventiegroep (5 klassen, 145 leerlingen) of controlegroep (5 klassen, 133 leerlingen). Beide groepen volgden dezelfde lessenreeks voor dialogisch schrijven, maar de interventiegroep kreeg extra ondersteuning met een gesprekskaart voor leerlingen en een professionaliseringstraject voor leerkrachten. Resultaten laten zien dat leerlingen uit de interventiegroep elkaar meer vragen stellen en meer feedback geven op de inhoud van de teksten. Ook gaan de schrijfprestaties in de interventiegroep sterker vooruit dan die in de controlegroep. Kortom, de aanpak van dialogisch schrijven helpt leerlingen om samen tot rijkere en overtuigender teksten te komen.
Original language | Dutch |
---|---|
Publisher | NRO |
Commissioning body | Utrecht University |
Number of pages | 22 |
Publication status | Published - 2022 |