Delen van kennis: Samen professionaliseren rond inquiry-based teaching op internationale scholen. Het Sharing Knowledge Project (Eindrapport project 405-15-813).

M.W.C. Vereijken, Nadira Saab, Ben Smit, Tessa van Schijndel, Jan H. van Driel, Amanda Berry, Wilfried Admiraal

Research output: Book/ReportReportAcademic

Abstract

Een thema dat momenteel bij internationale scholen momenteel centraal staat is inquiry-based teaching. Door vakken op een onderzoeksmatige manier te onderwijzen (‘inquiry’), worden kritische denkvaardigheden van leerlingen, zoals vragen stellen en leren argumenteren en te redeneren, gestimuleerd waarbij gegevens (‘data’) worden betrokken bij het leren begrijpen van (aspecten van) de wereld om hen heen. Het is voor docenten niet eenvoudig om het leren van dit soort vaardigheden effectief en centraal in hun didactiek op te nemen. Afhankelijk van hun achtergrond en ervaring moeten zij het leerproces van leerlingen als uitgangspunt kiezen voor hun onderzoekende didactiek.
De vraag is hoe docenten van internationale scholen van en met elkaar leren over inquiry-based teaching.
Original languageDutch
Place of PublicationDen Haag: NRO
PublisherNRO
Number of pages85
Publication statusPublished - 2018
Externally publishedYes

Cite this