Abstract
Moet taal begrijpelijk zijn? Op het eerste gezicht zou je denken van wel, helemaal in het onderwijs. Duidelijkheid is immers een voorwaarde voor effectief leren. Docenten floreren als ze helder kunnen uitleggen. Moeilijke woorden zijn daarbij een sta-in-de-weg. Maar deze open deuren vertellen ons toch niet het hele verhaal. Want als het zo simpel was, werden er natuurlijk geen onbegrijpelijke woorden gebruikt. En dat gebeurt wel degelijk. Op de universiteit is er zelfs een eerbiedwaardige traditie van complexe taal. Ieder vakgebied heeft zo zijn eigen idioom ontwikkeld, door critici vaak vakjargon genoemd, waarvan een groot deel voor beginnelingen en buitenstaanders niet meteen te begrijpen is. Waarom? Ik geef u twee alternatieve verklaringen voor het bewuste gebruik van dure woorden.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 25 |
Journal | Neerlandia: Nederlands-Vlaams tijdschrift voor taal, cultuur en maatschappij |
Volume | 121 |
Issue number | 2 |
Publication status | Published - Jun 2017 |
Keywords
- renaissance studies
- jargon
- begrijpelijke taal