De tablet, het geheime wapen voor leesbevordering? De invloed van drager op leesmotivatie, immersie en tekstbegrip

J. van Gils, N. Bakker, J. Evers-Vermeul

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

In dit onderzoek is nagegaan of de inzet van tablets bij fictielezen verschil maakt ten opzichte van lezen van papier. 89 brugklassers uit een iPad- en reguliere mavo/havo-klassen lazen een kort verhaal van een tablet of van papier. Leerlingen uit iPad-klassen vonden het motiverender om vanaf papier te lezen dan vanaf de tablet, terwijl de tekstdrager voor leerlingen uit de reguliere klassen niet uitmaakte. Tabletlezers ervoeren minder immersie tijdens het lezen van de tablet dan de papierlezers, terwijl leerlingen uit iPad-klassen minder immersie ervoeren dan leerlingen uit reguliere klassen. Tot slot begrepen leerlingen het verhaal beter als ze dit van papier lazen dan van het scherm, ongeacht hun iPad-ervaring op school. De resultaten geven aanleiding om binnen de leesbevordering de voorkeur te geven aan papieren boeken boven digitale dragers.
Original languageDutch
Pages (from-to)3-12
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume21
Issue number2
Publication statusPublished - 2020

Cite this