De rol van schoolleiders bij organisatieveranderingen

Angela de Jong, D. Lockhorst, Renske de Kleijn, Mirko Noordegraaf, Jan van Tartwijk

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Schoolleiders ervaren vaak een leiderschapsdilemma bij het leidinggeven aan veranderingen in de school. Moeten zij sturing geven of juist ruimte laten? Zo’n verandering doet zich bijvoorbeeld voor wanneer scholen gaan werken met het programma leerKRACHT. Op basis van onderzoek onder schoolleiders van scholen die ermee werken, blijkt dat leiderschapspraktijken van schoolleiders verdeeld kunnen worden in drie patronen: Teamspeler, Sleutelspeler en Ondersteuner. Het reflecteren op deze leiderschapspraktijken en -patronen kan schoolleiders helpen de invulling die ze geven aan hun leiderschapsrol binnen de eigen school bespreekbaar te maken.
Original languageDutch
Pages (from-to)26-28
Number of pages3
JournalBasisschoolmanagement
Volume4
Publication statusPublished - Apr 2021

Cite this