Abstract
In ‘De zin van het verzamelen’, de inleiding van zijn catalogus over de Collection Robert Vrielynck schrijft Robert Vrielynck (1933-2000) over het ontstaan van zijn collectie: ‘Het is mijn manier om een soort imaginair museum rond het bewegend beeld te verwezenlijken en voor mezelf gestalte te geven aan wat een boeiend avontuur van de mensheid was en is.’ Het depot van het Museum voor Hedendaagse Kunst in Antwerpen, dat sinds 2004 de verzameling beheert, lijkt wel op een museum: dicht bij elkaar staan camera’s en projectoren, accu’s en reostaten, lenzen en lithophaniën, toverlantaarns en kijkdozen, stereokijkers en flipboekjes, fototoestellen en diaprojectoren, plak-persen, omspoelers en viewers. Zelfs enkele vroege televisietoestellen, laserdisc players en videorecorders zijn er te zien. Alles roept er om aandacht, alleen de bezoekers ontbreken.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 126-131 |
Number of pages | 6 |
Journal | Tijd-Schrift. Heemkunde en lokaal-erfgoedpraktijk in Vlaanderen |
Volume | 8 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 2018 |