De relatie tussen motivatie, zelfregulatie en leergedrag in MOOCs

Research output: Contribution to conferencePaperOther research output

Abstract

Renée Jansen is bezig met haar promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht als deel van het SOONER-onderzoeksproject, een project getrokken door het Welten-instituut. Haar werk richt zich in hoofdzakelijk op zelfregulatie en leergedrag van studenten die deelnemen aan massive open online courses (MOOCs). In de studie die zij tijdens de ORD presenteerde vertelde zij hoe ze data uit MOOCs gebruikt om zo inzichtelijk te maken in welke mate lerenden zelfregulerend gedrag vertonen, en op welke manier zich dit uit. Ze onderzocht dit middels de methode proces mining in PROM, een tool die oorspronkelijk ontworpen is om fabrieksprocessen te optimaliseren. Dit is een vrij nieuwe methode in het onderwijsveld. Ze heeft verschillende gedragspatronen kunnen onderscheiden bij de lerenden door zogenaamde log data te analyseren. De context van een MOOC maakt het namelijk mogelijk om alles wat een lerende doet in de online leeromgeving, vast te leggen. Bijvoorbeeld iedere klik op een pagina, iedere pauze in een video wordt geregistreerd. Door deze log data te koppelen aan vragenlijstdata heeft zij verschillende categorieën met betrekking tot zelfregulatie onder de lerenden naar voren weten te halen. Haar vervolgonderzoek zal deze studie verder verfijnen. Tevens zijn er plannen om op basis van de bevindingen interventies te ontwerpen die eventueel zelfregulatie in MOOCs kan ondersteunen.
Original languageDutch
Publication statusUnpublished - 2017
EventORD 2017 - Antwerpen, Belgium
Duration: 28 Jun 201730 Jun 2017

Conference

ConferenceORD 2017
Country/TerritoryBelgium
CityAntwerpen
Period28/06/1730/06/17

Cite this