Abstract
In dit hoofdstuk worden recente onderzoeksresultaten en theorieën over
de relatie tussen cognitie en emotie besproken. De conclusie
die hieruit te trekken valt, is dat cognitie en emotie geen onafhankelijke
processen zijn en dat het veelgebruikte onderscheid in de zorg voor mensen
met een verstandelijke beperking tussen ‘kunnen’ en ‘aankunnen’ eigenlijk
een schijndichotomie is. Deze nieuwe inzichten zouden moeten leiden tot
een andere visie op wetenschappelijk en diagnostisch onderzoek naar de
emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking.
de relatie tussen cognitie en emotie besproken. De conclusie
die hieruit te trekken valt, is dat cognitie en emotie geen onafhankelijke
processen zijn en dat het veelgebruikte onderscheid in de zorg voor mensen
met een verstandelijke beperking tussen ‘kunnen’ en ‘aankunnen’ eigenlijk
een schijndichotomie is. Deze nieuwe inzichten zouden moeten leiden tot
een andere visie op wetenschappelijk en diagnostisch onderzoek naar de
emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | J. de Bruijn, J. Vonk, A. van den Broek, & B. Twint (Eds.) Handboek emotionele ontwikkeling en verstandelijke beperking |
Publisher | Boom Uitgevers |
Pages | 85-105 |
Number of pages | 20 |
Edition | 1e druk |
ISBN (Print) | 9789058755070 |
Publication status | Published - 10 Feb 2017 |
Keywords
- emotional development
- Intellectual Disability