De relatie tussen cognitie en emotie bij mensen met een verstandelijke beperking: een neurocognitieve benadering

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

In dit hoofdstuk worden recente onderzoeksresultaten en theorieën over
de relatie tussen cognitie en emotie besproken. De conclusie
die hieruit te trekken valt, is dat cognitie en emotie geen onafhankelijke
processen zijn en dat het veelgebruikte onderscheid in de zorg voor mensen
met een verstandelijke beperking tussen ‘kunnen’ en ‘aankunnen’ eigenlijk
een schijndichotomie is. Deze nieuwe inzichten zouden moeten leiden tot
een andere visie op wetenschappelijk en diagnostisch onderzoek naar de
emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking.
Original languageDutch
Title of host publicationJ. de Bruijn, J. Vonk, A. van den Broek, & B. Twint (Eds.) Handboek emotionele ontwikkeling en verstandelijke beperking
PublisherBoom Uitgevers
Pages85-105
Number of pages20
Edition1e druk
ISBN (Print)9789058755070
Publication statusPublished - 10 Feb 2017

Keywords

  • emotional development
  • Intellectual Disability

Cite this