De rekentoetsen voor leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER): Onderzoek naar de ER- doelgroep en prestaties op de rekentoets

Joost Meijer, Marieke Buisman, M.M. Wijers, V.H. Jonker, Annemarie Groot, Ingrid Christoffels, Steven Kuijper

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Het einddoel van het rekenonderwijs is om leerlingen op te leiden zodat ze adequaat kunnen omgaan met rekenkundige informatie in het (vervolg)onderwijs en in het dagelijks leven. Met de invoering van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen is in 2010 voor alle onderwijssectoren vastgelegd wat leerlingen minimaal moeten beheersen op het gebied van taal en rekenen. Deze eisen staan beschreven in het Referentiekader, waarin drie niveaus worden onderscheiden: 1F, 2F en 3F (Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, 2008). De rekenvaardigheden zoals beschreven in het referentiekader worden centraal getoetst in het voortgezet onderwijs (vanaf schooljaar 2014-2015) en middelbaar onderwijs (vanaf schooljaar
2016-2017) door middel van de rekentoets.
Sommige leerlingen hebben echter structurele, ernstige problemen met rekenen zoals
dyscalculie. Voor deze leerlingen met ernstige rekenproblemen (ER) is een aparte rekentoets ontwikkeld: de ER-toets. Deze rekentoetsen zijn relatief nieuw. Om er zorg voor te dragen dat de ER-toetsen adequaat zijn voor de doelgroep, zijn in 2016 en 2017 de ER- toetsen onderzocht. Doel van het onderzoek was daarnaast om de ER-doelgroep in kaart te brengen, zodat duidelijk wordt wat de mogelijkheden zijn om de aansluiting van de ER-toetsen op de doelgroep verder te verbeteren.
Original languageDutch
Place of PublicationAmsterdam
PublisherKohnstamm Instituut
Number of pages86
ISBN (Print)978-94-6321-057-7
Publication statusPublished - 14 Jun 2018

Keywords

  • toetsing
  • rekenen

Cite this