De pedagogische civil society in praktijk: Een studie naar de effecten van de activiteiten binnen het programma Allemaal Opvoeders

Translated title of the contribution: The educational civil society in practice. Research on the effects of activities in the program Allemaal Opvoeders (Everyone raises children)

M.C. Kesselring, M. de Winter, T van Yperen, B. Horjus

    Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

    Abstract

    Het doel van deze studie was om inzicht te verkrijgen in de resultaten van
    de activiteiten binnen het programma Allemaal Opvoeders. In dit programma
    hebben elf pilotgemeenten – in lijn met de transities in het sociale domein
    – verkend hoe de actieve rol van de civil society bij het grootbrengen van
    jeugdigen bevorderd kan worden. Kenmerkend hierbij was de bottom-up
    werkwijze: aan de professionals uit de pilotgemeenten is gevraagd zelf activiteiten
    in deze richting te ontwikkelen en uit te voeren. Zonder definitieve
    oordelen te kunnen geven over de effectiviteit, laat deze studie zien dat
    activiteiten gericht op het versterken van het contact tussen (mede)opvoeders,
    informele steun bij het opgroeien en opvoeden kunnen faciliteren.
    Met oog op de transformatie van het jeugdstelsel, kunnen gemeenten en
    professionals de inzichten uit deze studie gebruiken om handen en voeten
    te geven aan het versterken van de pedagogische civil society.
    Translated title of the contributionThe educational civil society in practice. Research on the effects of activities in the program Allemaal Opvoeders (Everyone raises children)
    Original languageDutch
    Pages (from-to)263-284
    Number of pages22
    JournalPedagogiek
    Volume35
    Issue number3
    DOIs
    Publication statusPublished - 1 Dec 2015

    Keywords

    • pedagogische civil society
    • allemaal opvoeders
    • transformatie jeugdstelsel
    • non-parental adult
    • gedeelde opvoeding

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'The educational civil society in practice. Research on the effects of activities in the program Allemaal Opvoeders (Everyone raises children)'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this