De pedagogische civil society in praktijk: Een studie naar de effecten van de activiteiten binnen het programma Allemaal Opvoeders

Translated title of the contribution: The educational civil society in practice. Research on the effects of activities in the program Allemaal Opvoeders (Everyone raises children)

M.C. Kesselring, M. de Winter, T van Yperen, B. Horjus

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Het doel van deze studie was om inzicht te verkrijgen in de resultaten van
de activiteiten binnen het programma Allemaal Opvoeders. In dit programma
hebben elf pilotgemeenten – in lijn met de transities in het sociale domein
– verkend hoe de actieve rol van de civil society bij het grootbrengen van
jeugdigen bevorderd kan worden. Kenmerkend hierbij was de bottom-up
werkwijze: aan de professionals uit de pilotgemeenten is gevraagd zelf activiteiten
in deze richting te ontwikkelen en uit te voeren. Zonder definitieve
oordelen te kunnen geven over de effectiviteit, laat deze studie zien dat
activiteiten gericht op het versterken van het contact tussen (mede)opvoeders,
informele steun bij het opgroeien en opvoeden kunnen faciliteren.
Met oog op de transformatie van het jeugdstelsel, kunnen gemeenten en
professionals de inzichten uit deze studie gebruiken om handen en voeten
te geven aan het versterken van de pedagogische civil society.
Translated title of the contributionThe educational civil society in practice. Research on the effects of activities in the program Allemaal Opvoeders (Everyone raises children)
Original languageDutch
Pages (from-to)263-284
Number of pages22
JournalPedagogiek
Volume35
Issue number3
DOIs
Publication statusPublished - 1 Dec 2015

Keywords

  • pedagogische civil society
  • allemaal opvoeders
  • transformatie jeugdstelsel
  • non-parental adult
  • gedeelde opvoeding

Fingerprint

Dive into the research topics of 'The educational civil society in practice. Research on the effects of activities in the program Allemaal Opvoeders (Everyone raises children)'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this