De ouderapp in de kinderopvang: Overwegingen vanuit verschillende disciplines

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

In dit forumartikel werd door wetenschappers werkzaam in verschillende
disciplines stilgestaan bij verschillende aspecten en mogelijke gevolgen
van het gebruik van een ouderapp op de kinderopvang. Het eerste deel
van het artikel start vanuit de beroepspraktijk van de kinderopvang en
benadrukt de visie van kinderopvangmedewerkers op digitale media,
waarbij ouderapps voornamelijk als waardevol worden ervaren, wat in
contrast staat met hun zorgen over de impact van digitale media op jonge
kinderen. Vervolgens komen vier disciplinaire perspectieven aan bod:
een pedagogisch, juridisch, psychologisch en mediawetenschappelijk
perspectief. Hierin wordt gewaarschuwd voor de ‘dataficatie’ van kinderen
en de mogelijke conflicten met pedagogische waarden zoals privacy en
autonomie. Ook wordt de naleving van kinderrechten besproken, met
speciale aandacht voor privacy en gegevensbescherming van kinderen.
Vervolgens wordt de rol van aandacht bij het gebruik van ouderapps behandeld,
waarbij wordt gewezen op de belasting van het werkgeheugen
van kinderopvangmedewerkers en ouders. Uiteindelijk wordt de impact
overwogen van het veelvuldig delen van foto’s via ouderapps, waarbij wordt
gewezen op de behoefte aan constante verbondenheid tussen ouders en
kinderen en de mogelijke effecten op onder andere sociale druk. Er wordt
geconstateerd dat hoewel ouderapps voordelen bieden in termen van
administratie en communicatie, er zorgvuldig moet worden omgegaan
met de mogelijke negatieve gevolgen, zoals privacy kwesties, verhoogde
werkdruk en verstoring van de interactie tussen kinderopvangmedewerkers,
ouders en kinderen.
Original languageDutch
Pages (from-to)54-67
JournalPedagogiek
Volume44
Issue number1
DOIs
Publication statusPublished - 3 Jun 2024

Keywords

  • parent app
  • childcare
  • datafied child
  • childcare workers
  • digital media

Cite this