Abstract
Voor veel leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs blijkt het problematisch om
voldoende samenhang tussen vakinhoudelijke concepten te ontwikkelen. De doelstelling van
dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van conceptuele samenhang en in de
wijze waarop deze kan worden bevorderd. We beschrijven een case study waarin een module
voor het vak biologie in 4-havo, gericht op energieomzettingen bij fotosynthese, verbranding
en voortgezette assimilatie, is ontwikkeld en uitgevoerd. Deze module is ontworpen op basis
van de concept-contextbenadering en bevat onderwijsleeractiviteiten die beogen het leggen van
verbanden tussen concepten te bevorderen. Als maat voor samenhang hebben we met behulp
van een referentieconceptmap gekeken welke en hoeveel verbanden tussen concepten (proposities)
21 leerlingen noemden op zes meetmomenten. Er zijn daarbij onderling verschillende
meetinstrumenten gebruikt. De resultaten laten een gemiddelde toename zien van correct genoemde
proposities tussen vergelijkbare pre- en posttests. Proposities die de centrale concepten
energie en voortgezette assimilatie bevatten blijken minder vaak correct te zijn genoemd. In
de discussie wordt ingegaan op de gebruikte methode om conceptuele samenhang zichtbaar te
maken. De methode lijkt goed bruikbaar in onderzoek van de onderwijspraktijk bij verschillende
schoolvakken naar samenhang tussen concepten.
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Pages (from-to) | 19-32 |
Number of pages | 14 |
Journal | Pedagogische Studiën |
Volume | 90 |
Issue number | 2 |
Publication status | Published - 2013 |