De Nieuwe Lezer: Geletterdheid in het Digitale Participatietijdperk

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademicpeer-review

Abstract

Dit artikel biedt een beschouwing van de tegenstrijdige krachten die in het digitale tijdperk onze geletterdheid vormen en beïnvloeden. Om een helder beeld van
deze dynamiek te verkrijgen, worden twee perspectieven hierop tegenover elkaar
gezet: aan de ene kant dat van cultuurpessimisten, die zowel in de wetenschap als
daarbuiten in digitalisering een verloedering en vervlakking van literaire cultuur
en leesvaardigheden zien, en aan de andere kant dat van de internetoptimisten,
die benadrukken hoe mediaconvergentie op verschillende manieren juist de geletterdheid kan stimuleren en nieuwe vormen kan bieden. Terwijl de voordelen die
digitale media bieden voor een gezonde leescultuur overtuigend zijn, worden deze
tegelijkertijd tegengewerkt door de verregaande privatisering en commercialisering
van het internet, waar andere vormen van (audio)visuele media-inhoud steeds meer
de overhand krijgen.
Original languageDutch
Title of host publicationHet Nieuwe Lezen: Lezen in het digitale tijdperk
Subtitle of host publicationCongresbundel Stichting Lezen
PublisherStichting Lezen
Pages15-22
Number of pages8
Volume34
ISBN (Print)978-94-6301-327-7
Publication statusPublished - Feb 2021

Publication series

NameCongresbundel 'Het Nieuwe Lezen'
PublisherStichting Lezen

Cite this