Abstract
Dit artikel biedt een beschouwing van de tegenstrijdige krachten die in het digitale tijdperk onze geletterdheid vormen en beïnvloeden. Om een helder beeld van
deze dynamiek te verkrijgen, worden twee perspectieven hierop tegenover elkaar
gezet: aan de ene kant dat van cultuurpessimisten, die zowel in de wetenschap als
daarbuiten in digitalisering een verloedering en vervlakking van literaire cultuur
en leesvaardigheden zien, en aan de andere kant dat van de internetoptimisten,
die benadrukken hoe mediaconvergentie op verschillende manieren juist de geletterdheid kan stimuleren en nieuwe vormen kan bieden. Terwijl de voordelen die
digitale media bieden voor een gezonde leescultuur overtuigend zijn, worden deze
tegelijkertijd tegengewerkt door de verregaande privatisering en commercialisering
van het internet, waar andere vormen van (audio)visuele media-inhoud steeds meer
de overhand krijgen.
deze dynamiek te verkrijgen, worden twee perspectieven hierop tegenover elkaar
gezet: aan de ene kant dat van cultuurpessimisten, die zowel in de wetenschap als
daarbuiten in digitalisering een verloedering en vervlakking van literaire cultuur
en leesvaardigheden zien, en aan de andere kant dat van de internetoptimisten,
die benadrukken hoe mediaconvergentie op verschillende manieren juist de geletterdheid kan stimuleren en nieuwe vormen kan bieden. Terwijl de voordelen die
digitale media bieden voor een gezonde leescultuur overtuigend zijn, worden deze
tegelijkertijd tegengewerkt door de verregaande privatisering en commercialisering
van het internet, waar andere vormen van (audio)visuele media-inhoud steeds meer
de overhand krijgen.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Het Nieuwe Lezen: Lezen in het digitale tijdperk |
Subtitle of host publication | Congresbundel Stichting Lezen |
Publisher | Stichting Lezen |
Pages | 15-22 |
Number of pages | 8 |
Volume | 34 |
ISBN (Print) | 978-94-6301-327-7 |
Publication status | Published - Feb 2021 |
Publication series
Name | Congresbundel 'Het Nieuwe Lezen' |
---|---|
Publisher | Stichting Lezen |