Abstract
In Amsterdam heeft het gymnasium (zoals de Latijnse school vanaf 1847 werd genoemd) altijd een sterke positie in het onderwijslandschap gehad. In recente jaren genoten meer leerlingen dan ooit een gymnasiale opleiding, met alleen al ruim vierduizend leerlingen op de vijf zelfstandige gymnasia, en daarbij ook de leerlingen op de elf gymnasiumafdelingen op scholengemeenschappen. Het onderscheidende kenmerk op die zestien scholen is nog altijd het onderwijs in zowel Latijn als Grieks, ofwel de klassieke talen. In deze bijdrage wordt de geschiedenis van de Latijnse school, en vanaf 1847 het gymnasium, in drie sleutelmomenten behandeld: de jaren veertig van de negentiende eeuw, toen Latijnse school stedelijk gymnasium werd, de vroege jaren van het meisjeslyceum in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw, en de huidige situate.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Opgelet! 750 jaar onderwijs in Amsterdam |
Editors | Judith Brouwers, Dirk van Miert, Patricia van Ulzen |
Place of Publication | Amsterdam |
Publisher | Walburg Pers |
Chapter | 8 |
Pages | 158-175 |
Number of pages | 18 |
ISBN (Print) | 9789464565461 |
Publication status | Published - 11 Dec 2024 |
Keywords
- amsterdam
- latijnse school
- gymnasium
- onderwijs