De klank van de tijd. Ontwikkelingen in twee eeuwen klassiek onderwijs in Amsterdam.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademicpeer-review

Abstract

In Amsterdam heeft het gymnasium (zoals de Latijnse school vanaf 1847 werd genoemd) altijd een sterke positie in het onderwijslandschap gehad. In recente jaren genoten meer leerlingen dan ooit een gymnasiale opleiding, met alleen al ruim vierduizend leerlingen op de vijf zelfstandige gymnasia, en daarbij ook de leerlingen op de elf gymnasiumafdelingen op scholengemeenschappen. Het onderscheidende kenmerk op die zestien scholen is nog altijd het onderwijs in zowel Latijn als Grieks, ofwel de klassieke talen. In deze bijdrage wordt de geschiedenis van de Latijnse school, en vanaf 1847 het gymnasium, in drie sleutelmomenten behandeld: de jaren veertig van de negentiende eeuw, toen Latijnse school stedelijk gymnasium werd, de vroege jaren van het meisjeslyceum in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw, en de huidige situate.
Original languageDutch
Title of host publicationOpgelet! 750 jaar onderwijs in Amsterdam
EditorsJudith Brouwers, Dirk van Miert, Patricia van Ulzen
Place of PublicationAmsterdam
PublisherWalburg Pers
Chapter8
Pages158-175
Number of pages18
ISBN (Print)9789464565461
Publication statusPublished - 11 Dec 2024

Keywords

  • amsterdam
  • latijnse school
  • gymnasium
  • onderwijs

Fingerprint

Dive into the research topics of 'De klank van de tijd. Ontwikkelingen in twee eeuwen klassiek onderwijs in Amsterdam.'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this