De invloed van motivatie op zelfregulatie in open online onderwijs

Research output: Contribution to conferencePaperOther research output

Abstract

MOOCs bieden studenten meer vrijheid dan traditioneel onderwijs. Dit betekent dat studenten een groter deel van hun leren zelf moeten reguleren. Zelfregulatie is belangrijk om succesvol te zijn in open online onderwijs (OOO). Drie motivationele factoren, taakwaardering, leerdoeloriëntatie en zelfeffectiviteit, zijn bekend als voorspellers van zelfregulatie in traditioneel onderwijs. Het is onbekend of deze relatie ook stand houdt in OOO. Verwacht wordt dat dit geldt voor taakwaardering en zelfeffectiviteit, maar niet voor leerdoeloriëntatie. In tegenstelling tot een kennisoriëntatie, is een prestatieoriëntatie namelijk zelden mogelijk in OOO. Daar is namelijk kennis voor nodig van de prestaties van andere studenten. Vandaar dat geen verband wordt verwacht tussen leerdoeloriëntatie en zelfregulatie. Regressieanalyse moet uitwijzen of deze hypotheses juist zijn.
Original languageDutch
Publication statusUnpublished - 2016
EventOnderwijs Research Dagen 2016 - Erasmus Universiteit, Rotterdam, Netherlands
Duration: 25 May 201627 May 2016

Conference

ConferenceOnderwijs Research Dagen 2016
Abbreviated titleORD
Country/TerritoryNetherlands
CityRotterdam
Period25/05/1627/05/16

Cite this