Abstract
In dit artikel wordt beargumenteerd dat de wetenschapsantropologie een geschikte methode biedt voor reflectie over wetenschap en het
wetenschappelijk bedrijf, in het bijzonder voor universitaire minderheidsstudenten in interdisciplinaire bachelorprogramma’s. Wetenschapsantropologen
passen een methodologische innovatie toe die we de reflectieve methode van
‘bewuste vervreemding’ kunnen noemen. Bewuste vervreemding wil zeggen
dat alles wat wij weten of denken te weten over waarheid, kennisproductie en wetenschapsbeoefening dient te worden losgelaten voor een zo open
mogelijke blik op die fenomenen. Interdisciplinaire bachelorprogramma’s
willen studenten introduceren tot één of meerdere vakgebieden èn aanzetten
tot reflectie over wetenschap en het wetenschappelijk bedrijf. De reflectieve
wetenschapsantropologische methode vormt een geschikte basis voor onderwijsontwerp met dat doel, omdat zij studenten inzicht geeft in de keuzes
die disciplines en vakgebieden maken om tot de eigen benadering te komen
en omdat zij studenten leert omgaan met verschil. Het genoemde verschil
betreft ook de bespreking van de kaders over wetenschap die studenten al
dan niet van huis uit meekrijgen of pas aan de universiteit krijgen aangereikt. Het artikel mondt uit in een voorbeeldlesopdracht waarin disciplinair
verschil en identiteitsverschil hand in hand aan de orde worden gesteld ten
behoeve van het ondersteunen en stimuleren van robuuste en (zelf-)bewuste
epistemologische positionering.
wetenschappelijk bedrijf, in het bijzonder voor universitaire minderheidsstudenten in interdisciplinaire bachelorprogramma’s. Wetenschapsantropologen
passen een methodologische innovatie toe die we de reflectieve methode van
‘bewuste vervreemding’ kunnen noemen. Bewuste vervreemding wil zeggen
dat alles wat wij weten of denken te weten over waarheid, kennisproductie en wetenschapsbeoefening dient te worden losgelaten voor een zo open
mogelijke blik op die fenomenen. Interdisciplinaire bachelorprogramma’s
willen studenten introduceren tot één of meerdere vakgebieden èn aanzetten
tot reflectie over wetenschap en het wetenschappelijk bedrijf. De reflectieve
wetenschapsantropologische methode vormt een geschikte basis voor onderwijsontwerp met dat doel, omdat zij studenten inzicht geeft in de keuzes
die disciplines en vakgebieden maken om tot de eigen benadering te komen
en omdat zij studenten leert omgaan met verschil. Het genoemde verschil
betreft ook de bespreking van de kaders over wetenschap die studenten al
dan niet van huis uit meekrijgen of pas aan de universiteit krijgen aangereikt. Het artikel mondt uit in een voorbeeldlesopdracht waarin disciplinair
verschil en identiteitsverschil hand in hand aan de orde worden gesteld ten
behoeve van het ondersteunen en stimuleren van robuuste en (zelf-)bewuste
epistemologische positionering.
Translated title of the contribution | The Interdisciplinary Bachelor Student as Anthropologist of Science: A Philosophical Reflection followed by a Didactical Assignment |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 174-185 |
Journal | Tijdschrift voor Hoger Onderwijs |
Volume | 41 |
Issue number | 3 |
Publication status | Published - 2023 |
Keywords
- interdisciplinair onderwijs
- omgaan met verschil
- reflectie
- sociaal constructivisme
- wetenschapsantropologie
- minderheidsstudenten