Abstract
Door verschillende bestuurlijke, organisatorische en maatschappelijke veranderingen kan
sinds de jaren ’80 een opkomst van bestuurders en managers in de publieke
dienstverlening worden waargenomen. Deze opkomst van publieke managers lijkt druk te
zetten op de dienstverlening in verschillende publieke sectoren (bijvoorbeeld Trommel
2006; Noordegraaf 2008). Werken in publieke sectoren als zorg, welzijn en onderwijs
zou steeds meer een kwestie van productiviteit zijn geworden; instrumenteel denken zou
de overhand hebben gekregen, waardoor professionals ‘beklemd’ zouden zijn geraakt
(Tonkens 2008). In publieke debatten over en academische reflecties op de relatie tussen
professionals en managers in publieke domeinen heeft dat geleid tot scherpe
controverses, die worden gedomineerd door een voortdurende voorstelling van
tegenstellingen tussen beide beroepsgroepen (Noordegraaf 2008). De relatie tussen
professionals en managers wordt niet slechts voorgesteld als spanningsvol, afstandelijk of
tegengesteld, maar beschreven in termen van ‘kloven’ en ‘verbroken verbindingen’
(bijvoorbeeld in Van den Brink, Jansen en Pessers 2005). Vermeende problemen in de
maatschappelijke dienstverlening worden toegeschreven aan bestuurders en managers,
die zouden zijn ‘afgedreven’ van professionals op werkvloeren (Noordegraaf 2008).
Managers zouden zijn ‘vervreemd’ van professionals en geen zicht meer hebben op de
werkvloer, bijvoorbeeld doordat ze – alleen al door fusies en schaalvergroting – te veel
op afstand van professionals zouden staan.
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Publication status | Published - 12 Nov 2009 |
Event | NIG Annual Work Conference. Panel 10: Special Panel of NIG Colloquium ‘Professionals under Pressure’ - Leiden Duration: 12 Nov 2009 → … |
Conference
Conference | NIG Annual Work Conference. Panel 10: Special Panel of NIG Colloquium ‘Professionals under Pressure’ |
---|---|
City | Leiden |
Period | 12/11/09 → … |