De diplomademocratie : Over de spanning tussen meritocratie en democratie

    Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

    Abstract

    De moderne democratie is een diplomademocratie. Burgers hebben beduidend meer
    politieke invloed naarmate hun opleiding hoger is. Hoger opgeleiden waren altijd al
    politiek actiever dan lager opgeleiden, maar in de afgelopen decennia is het verschil
    sterk toegenomen. Hoogopgeleide burgers gaan vaker stemmen, bezoeken vaker
    inspraakavonden en staan veel vaker vooraan bij interactieve beleidsvorming dan
    laagopgeleide burgers. En ofschoon nog ruim de helft van de bevolking alleen maar
    lager of middelbaar onderwijs heeft gevolgd, zijn laagopgeleide burgers in ons land
    inmiddels vrijwel volledig afwezig in de vertegenwoordigende organen en onder
    politieke bestuurders. Meer dan ooit te voren, sinds de invoering van de het algemeen
    kiesrecht, wordt de democratie gedomineerd door de hoogst opgeleiden. Dit artikel
    beschrijft de opkomst van de diplomademocratie in Nederland, bespreekt waarom dat
    een probleem zou kunnen zijn en wat er gedaan zou kunnen worden om sommige
    negatieve effecten in te perken.
    Original languageDutch
    Pages (from-to)205-218
    Number of pages14
    JournalB en M : tijdschrift voor beleid, politiek en maatschappij
    Volume33
    Issue number4
    Publication statusPublished - 2006

    Cite this