De bestuurder in het onderwijs: De juridische positie van de bestuurder in vijf onderwijssectoren

M.F. Nolen

    Research output: ThesisDoctoral thesis 3 (Research UU / Graduation NOT UU)

    Abstract

    In deze publicatie gaat Martijn Nolen in op de positie van de bestuurder in het onderwijs. Hij bespreekt de voor bestuurders relevante onderwijsrechtelijke kernbegrippen, het publiekrechtelijk toezicht, het privaatrecht als toetsingskader, het thema samenwerking in het onderwijs en de benoeming, de beloning en het ontslag van individuele bestuurders. Op basis hiervan analyseert hij de juridische positie van de bestuurder en de verplichtingen van onderwijsorganisaties. Het onderzoek laat zien hoe de afgelopen dertig jaar de verantwoordingsrisico’s van onderwijsorganisaties zijn toegenomen en de positie van bestuurders in alle onderwijssectoren kwetsbaarder is geworden. Dit proces is deels versterkt door de introductie van steeds nieuwe zorgplichten en de toenemende intensiteit van het externe toezicht.

    Martijn Nolen concludeert dat het juridisch normenkader in alle onderwijssectoren niet langer inzichtelijk is voor onderwijsorganisaties, hun bestuurders en derden. Honderd jaar na de totstandkoming van artikel 23 Grondwet is hierdoor de autonomie van openbare en bijzondere onderwijsorganisaties en hun bestuurders sterk begrensd. De auteur geeft aan dat het legitiem is dat bestuurders een beroep doen op de rechtspersonenrechtelijke bestuursautonomie en dat ze namens hun onderwijsorganisaties wijzen op de waarde van onderwijsrechtelijke autonomie.
    Original languageDutch
    QualificationDoctor of Laws
    Awarding Institution
    • Vrije Universiteit Amsterdam
    Supervisors/Advisors
    • Laemers, M.T.A.B., Primary supervisor, External person
    • Ommeren, F.J., Supervisor, External person
    Thesis sponsors
    Award date17 Feb 2017
    Place of PublicationDen Haag
    Publisher
    Publication statusPublished - 17 Feb 2017

    Bibliographical note

    MARKT, OVERHEID & RECHT ; 7

    Cite this