Abstract
Wie publicaties leest op het gebied van marketing ziet een belangrijke trend voor de toekomst. Bedrijven verzamelen steeds meer informatie over het beslisgedrag van consumenten. Daarmee komen bedrijven steeds dichter bij een accurate voorspelling van het gedrag van consumenten, bijvoorbeeld via psychologische profielen en de herkenning van gezichtsuitdrukkingen. Dit artikel bespreekt welke veranderingen te verwachten zijn op het gebied van datagedreven marketing en of de huidige beschermingsgedachten die ten grondslag liggen aan het consumentenrecht voldoende basis bieden om de consument te beschermen tegen deze ontwikkelingen. Omdat de nieuwe ontwikkelingen naar verwachting een nieuw soort ongelijkheid tussen handelaar en consument met zich brengen, betoogt dit artikel dat het tijd is voor een heroverweging van de beschermingsgedachten.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 189-203 |
Number of pages | 15 |
Journal | Tijdschrift voor consumentenrecht & handelspraktijken |
Volume | 2021 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - Aug 2021 |