'Dat zoeken we op': De nieuwe examens mvt en het woordenboek

L.J.A. Nienhuis, H. de Hondt

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

De Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (Cevo) heeft besloten dat vanaf het jaar 2000 voor het havo en vanaf 2001 voor het vwo, leerlingen gebruik mogen maken van het woordenboek bij het centraal examen leesvaardigheid mvt. De Cevo heeft daarmee het voorstel van de Vakontwikkelgroep in deze overgenomen.' Dit besluit roept bij de docenten natuurlijk een aantal vragen op, zoals: het woordenboek op tafel in de gymzaal waar de kandidaten zich buigen over de opgaven? Zullen ze nu elk onbekend woord gaan opzoeken zodat ze onherroepelijk in tijdnood komen? En zullen ze wel de juiste betekenis kiezen?
En wat voor soort woordenboek is het meest geschikt: dik, dun, eentalig, tweetalig? Zullen ze wel de moeite nemen om ooit nog woordjes te leren?
Leidt het gebruik van het woordenboek tot beter tekstbegrip?
Original languageDutch
Pages (from-to)204-208
Number of pages5
JournalLevende Talen
Volume85
Issue number529
Publication statusPublished - Apr 1998

Keywords

  • vreemdetalenonderwijs
  • examen
  • woordenboek

Cite this