Abstract
Vaak behandelen we teksten in de klas ten onrechte alsof er maar één mogelijke interpretatie is, waarbij leraren het als hun taak zien om hun leerlingen mee te nemen in die ene ‘ juiste lezing’. Vaak zijn er echter meerdere interpretaties mogelijk en kan de visie die uit de tekst spreekt kritisch benaderd worden. Dat zou leerzame gesprekken opleveren. Dit artikel bespreekt hoe een dialogische aanpak in het leesonderwijs ook al op basisscholen kan helpen om leraren en leerlingen gelijkwaardig en kritischer te laten nadenken over tekstbetekenissen. Hierbij is de benadering die leraren (en leerlingen) tegenover teksten aannemen cruciaal. Welke benadering stimuleert een goede dialoog over een tekst? En wat betekent dit voor de tekstkeuze en voor wat leraren moeten weten en kunnen?
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Voor u gelezen 2023 – Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek |
Editors | J. Evers-Vermeul |
Place of Publication | Rotterdam |
Publisher | Kenniscentrum Begrijpend Lezen |
Pages | 25-35 |
Publication status | Published - 2023 |