Curriculumevaluatie en verantwoorde vernieuwing van bètaonderwijs

W. Kuiper

    Research output: Book/ReportInaugural speechOther research output

    Abstract

    De kernboodschap van deze oratie is de noodzaak van zorgvuldige analyse en evaluatie in relatie tot het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van curriculumvernieuwingen. Er wordt een korte terugblik op het verloop en de opbrengsten van enkele vernieuwingstrajecten op het terrein van de bètavakken in het voortgezet onderwijs gepresenteerd. In het verlengde hiervan volgt een schets van de voorgenomen bètavakvernieuwing in de tweede fase en een leerplankundige analyse van nut en noodzaak daarvan. Vijf kernactiviteiten zijn hierbij te onderscheiden: analyse, ontwerp, ontwikkeling, implementatie en evaluatie. Tot slot wordt gesteld dat voortdurende analyse en evaluatie nodig zijn voor een verantwoorde invoering van de nieuwe examenprogramma's voor de bètavakken.
    Original languageDutch
    Place of PublicationEnschede
    PublisherSLO
    Number of pages64
    ISBN (Print)978-90-329-2327-3
    Publication statusPublished - 11 Nov 2009

    Bibliographical note

    Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar Curriculumevaluatie met betrekking tot het bètaonderwijs aan de Faculteit Bètawetenschappen, Universiteit Utrecht

    Cite this