Abstract
Een pedagogisch curriculum voor jonge kinderen?
Er spelen verschillende ontwikkelingen in het veld. Zo worden de dagopvang en het peuterspeelzaal- werk verder geharmoniseerd. Daarnaast wordt het wettelijk kwaliteitskader herijkt (Het Nieuwe Toezicht) waarin pedagogische doelbepalingen verder worden uitgewerkt in het licht van het bevorderen van 21ste-eeuwse vaardigheden bij kinderen. Welke rol kan een pedagogisch curriculum hierin spelen? Pauline Slot geeft in dit artikel een uiteenzetting van de stand van zaken met betrekking tot de wettelijke status en inhoudelijke invulling van een pedagogisch curriculum in Nederland en maakt hierbij een vergelijking met omringende, Europese landen. Verder worden onderzoeksgegevens uit binnen- en buitenland beschreven met betrekking tot de effecten van een pedagogisch curriculum op de ontwikkeling van kinderen.
Er spelen verschillende ontwikkelingen in het veld. Zo worden de dagopvang en het peuterspeelzaal- werk verder geharmoniseerd. Daarnaast wordt het wettelijk kwaliteitskader herijkt (Het Nieuwe Toezicht) waarin pedagogische doelbepalingen verder worden uitgewerkt in het licht van het bevorderen van 21ste-eeuwse vaardigheden bij kinderen. Welke rol kan een pedagogisch curriculum hierin spelen? Pauline Slot geeft in dit artikel een uiteenzetting van de stand van zaken met betrekking tot de wettelijke status en inhoudelijke invulling van een pedagogisch curriculum in Nederland en maakt hierbij een vergelijking met omringende, Europese landen. Verder worden onderzoeksgegevens uit binnen- en buitenland beschreven met betrekking tot de effecten van een pedagogisch curriculum op de ontwikkeling van kinderen.
Translated title of the contribution | Curriculum for young children |
---|---|
Original language | Dutch |
Place of Publication | Utrecht |
Publisher | Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) |
Number of pages | 24 |
Publication status | Published - Oct 2016 |
Keywords
- curriculum
- 21st century
- early childhood education and care