Abstract
Binnen schrijfvaardigheid in zowel de moedertaal als een tweede taal spelen grammaticale correctheid en de spelling van woorden een grote rol. Het correct
toepassen van grammaticale inflectie wordt door veel leerlingen lastig gevonden, zoals tweedetaalleerders van het Frans. In deze studie is onderzocht wat de effecten van de grammaticale complexiteit van zinnen en de hoorbaarheid van inflecties zijn op het toepassen van geslachtsmarkering bij moedertaalsprekers en Nederlandstalige taalleerders van het Frans. De resultaten tonen dat grammaticale complexiteit en woordsoort van invloed zijn op het correct toepassen van geslachtsmarkering. De hoorbaarheid speelt alleen in specifieke constructies en
woordsoorten een rol.
toepassen van grammaticale inflectie wordt door veel leerlingen lastig gevonden, zoals tweedetaalleerders van het Frans. In deze studie is onderzocht wat de effecten van de grammaticale complexiteit van zinnen en de hoorbaarheid van inflecties zijn op het toepassen van geslachtsmarkering bij moedertaalsprekers en Nederlandstalige taalleerders van het Frans. De resultaten tonen dat grammaticale complexiteit en woordsoort van invloed zijn op het correct toepassen van geslachtsmarkering. De hoorbaarheid speelt alleen in specifieke constructies en
woordsoorten een rol.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 13-22 |
Number of pages | 10 |
Journal | Levende Talen Tijdschrift |
Volume | 20 |
Issue number | 3 |
Publication status | Published - 2019 |