Context, abstractie en vaardigheid in schoolalgebra

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Van allerlei kanten wordt er geklaagd over het rendement van het wiskundeonderwijs in de tweede fase van het vwo. Studenten voelen zich slecht voorbereid op de universiteit en hebben de ‘Lieve Maria’ actie op touw gezet. Op universiteiten zijn zogenaamde deficiëntiecursussen gemeengoed. De opvattingen over benodigde maatregelen zijn verdeeld. Stemmen gaan op om minder tijd aan contexten te besteden en meer algebraïsche basisvaardigheden te oefenen. Een aantal medewerkers van het Freudenthal Instituut heeft in een recente bundel ‘Wat a is, dat kun je niet weten’ [1] de standpunten over algebraonderwijs opnieuw bepaald. Paul Drijvers, redacteur van deze publicatie, stelt dat de gesignaleerde problematiek serieus genomen moet worden, maar dat de voorgestelde oplossingen hun doel voorbij schieten.
Original languageDutch
Pages (from-to)198-203
Number of pages6
JournalNieuw archief voor wiskunde. Serie 5
Volume7
Issue number3
Publication statusPublished - Sept 2006

Cite this