Abstract
De aanleiding voor het onderzoek dat in deze publicatie is beschreven is de herziening van de kerndoelen basisonderwijs die in 2003 op het programma staat. Het onderzoek richt zich op de inhoud van natuuronderwijs en op de begripsontwikkeling van kinderen over onderwerpen die bij natuuronderwijs aan de orde komen.
Voor de SLO is dit onderzoek van belang omdat de opbrengst ervan van invloed is op de keuzen die gemaakt gaan worden om te komen tot een evenwichtige samenstelling van de kerndoelen, maar vooral ook met de vertaling van de kerndoelen naar specifieke inhouden en werkwijzen bij natuuronderwijs. Daarbij zal inzicht in de problemen die kinderen hebben bij begripsontwikkeling over onderwerpen die deel uitmaken van natuuronderwijs mede van invloed zijn op de te maken keuzen.
Voor dit onderzoek is samenwerking gezocht met het Centrum voor didactiek van de βwetenschappen van de Universiteit Utrecht. Er is een literatuuronderzoek uitgevoerd naar begripsontwikkeling van kinderen. De problemen die hieruit naar voren komen ten aanzien van begripsontwikkeling over onderwerpen die bij natuuronderwijs aan de orde komen kunnen van invloed zijn op de keuzen die bij de herziening van de kerndoelen worden gemaakt, alsmede bij de totstandkoming van een nieuw natuuronderwijscurriculum en lesmateriaal.
Voor de SLO is dit onderzoek van belang omdat de opbrengst ervan van invloed is op de keuzen die gemaakt gaan worden om te komen tot een evenwichtige samenstelling van de kerndoelen, maar vooral ook met de vertaling van de kerndoelen naar specifieke inhouden en werkwijzen bij natuuronderwijs. Daarbij zal inzicht in de problemen die kinderen hebben bij begripsontwikkeling over onderwerpen die deel uitmaken van natuuronderwijs mede van invloed zijn op de te maken keuzen.
Voor dit onderzoek is samenwerking gezocht met het Centrum voor didactiek van de βwetenschappen van de Universiteit Utrecht. Er is een literatuuronderzoek uitgevoerd naar begripsontwikkeling van kinderen. De problemen die hieruit naar voren komen ten aanzien van begripsontwikkeling over onderwerpen die bij natuuronderwijs aan de orde komen kunnen van invloed zijn op de keuzen die bij de herziening van de kerndoelen worden gemaakt, alsmede bij de totstandkoming van een nieuw natuuronderwijscurriculum en lesmateriaal.
Translated title of the contribution | Childrens concepts of science themes |
---|---|
Original language | Dutch |
Publisher | SLO |
Number of pages | 159 |
Publication status | Published - 1 Jan 2009 |