Communicatiemethoden voor ondersteunen gedrag

Translated title of the contribution: Communication methods to support behavior

Marijn Stok, Rita Timmerman, Marijn de Bruin

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Gedragswetenschappers en communicatieprofessionals hebben veel kennis opgedaan over de factoren die van invloed zijn op het draagvlak voor, en de naleving van, coronamaatregelen. Ook over de communicatiestrategieën die het publiek kunnen helpen bij het begrijpen van en omgaan met de maatregelen is veel kennis vergaard. In dit document beschrijven we de belangrijkste communicatiestrategieën voor het informeren, motiveren en ondersteunen van de burger om de maatregelen na te leven. Daarbij is onze insteek de volgende: voor het veranderen en vooral het lang volhouden van gedrag is het erg belangrijk dat mensen zelf beslissen dat ze dit gedrag belangrijk vinden, en dat de motivatie voor naleving uit henzelf komt. Communicatiestrategieën kunnen helpen om ervoor te zorgen dat mensen alle relevante informatie tot hun beschikking hebben en hier goed over nadenken. Als mensen het belangrijk vinden om de maatregelen na te leven en de intentie hebben om dit ook daadwerkelijk te doen, kunnen communicatiestrategieën ook helpen om naleving zo makkelijk mogelijk te maken.
De strategieën zijn ingedeeld op basis van de factoren die van belang zijn voor het opstarten en volhouden van preventiegedrag, zoals gedefinieerd in het Basisdocument Preventiegedrag en Welzijn. Bij de uitwerking in concrete communicatieproducten dient men altijd rekening te houden met het aansluiten bij het gekozen medium en de doelgroep (bijvoorbeeld cultureel sensitief, taalniveau, uitwerking in beeld, etc.). Dit staat verder toegelicht in het Stappenplan Overheidscommunicatie Interventies.
Translated title of the contributionCommunication methods to support behavior
Original languageDutch
Place of PublicationBilthoven
PublisherRIVM
Number of pages8
Publication statusPublished - 1 Mar 2021

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Communication methods to support behavior'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this