Collaborative Learning-by-Teaching: Een veelbelovende aanpak voor Train-de-Trainer/Docent programma’s

R.C. IJntema*, F.A.M. Purnot

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

In Train-de-Trainer en Train-de-Docent programma’s is de tijd vaak beperkt om deelnemers klaar te stomen voor het vak van trainer/docent. Hoe kun je die tijd zo effectief mogelijk benutten? Deze vraag hebben wij ons gesteld in de Train-de-Trainer cursus “Impactful Training & Coaching” binnen de opleiding Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Het antwoord hebben we gevonden in de nieuwe onderwijsaanpak Collaborative Learning-by-Teaching. Deze aanpak legt de verantwoordelijkheid voor het voorbereiden, geven en coördineren van een cursus volledig in handen van de deelnemers. Dit artikel maakt duidelijk waarom dit een veelbelovende aanpak is voor Train-de-Trainer/Docent programma’s.
Original languageDutch
Pages (from-to)4-9
JournalOnderzoek van Onderwijs
Volume51
Issue number3
Publication statusPublished - 9 Dec 2022

Keywords

  • Learning by teaching
  • Collaborative learning
  • Training and education
  • Program

Cite this