Co-design van online lesmateriaal vakdidactiek voor de lerarenopleiding: proces en product

Translated title of the contribution: Co-design of online teaching material for domain-specific didactics in teacher training: process en product

Theo Van den Boogaart, P.H.M. Drijvers, Jos Tolboom

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Dit artikel beschrijft het project "Open Online Bètadidactiek" waarin opleiders van enkele Nederlandse eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen voor de exacte vakken gezamenlijk online lesmateriaal over vakdidactiek hebben gemaakt. Dit vrij beschikbare materiaal kan ingezet worden om blended learning binnen vakdidactiekcursussen vorm te geven, hetgeen een ontwikkeling is waar veel lerarenopleidingen momenteel mee te maken hebben. Individuele opleidingen zijn vaak te klein om zelfstandig dergelijk materiaal te produceren en bovendien biedt samenwerking mogelijkheden tot professionalisering van de lerarenopleiders zelf. Dit artikel gaat in op twee aspecten. Het eerste betreft de organisatiewijze; tijdens het project is een procesmodel ontwikkeld dat gekarakteriseerd wordt door een aantal momenten van intensieve samenwerking in kleine instellingsoverstijgende teams. Het tweede betreft kenmerken van online materialen voor vakdidactiek en gebruikservaringen. De belangrijkste bevinding is hier dat aanbrengen van veel flexibiliteit in het materiaal belangrijk is om aan te kunnen sluiten bij de diverse opleidingscontexten en de wens tot autonomie van de opleiders. Keerzijde hiervan is dat dit inzet van het materiaal voor opleiders bewerkelijk maakt. Ook blijkt online materiaal door het gebruik van video's krachtige mogelijkheden te bieden om studenten te laten reflecteren op leerlingdenkbeelden en bijbehorende didactische interventies.
Translated title of the contributionCo-design of online teaching material for domain-specific didactics in teacher training: process en product
Original languageDutch
Pages (from-to)59-68
JournalVELON : tijdschrift voor lerarenopleiders
Volume39
Issue number2
Publication statusPublished - 2018

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Co-design of online teaching material for domain-specific didactics in teacher training: process en product'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this